Δευτέρα 9 Μαΐου 2011

Ο Hameleon... τεντώνει και τη γλώσσα!!!


      Fibonacci Project: 
"Βιολογία - Περιβάλλον - Μουσείο"

   Θεματική Ενότητα:  
Ο κύκλος ζωής των φυτών

 Το «Fibonacci project» είναι ένα Πανευρωπαϊκό πρόγραμμα, που προωθεί  τη λογική της Διερευνητικής Διδασκαλίας και Μάθησης στις Φυσικές επιστήμες, ακολουθώντας τις αρχές του εποικοδομισμού. Στόχος του είναι η προώθηση της ουσιαστικής   μάθησης στο πεδίο των φυσικών επιστημών και των μαθηματικών σε όλες τις βαθμίδες της εκπαίδευσης, συνδυάζοντας και τη χρήση της τεχνολογίας. Η οργάνωση των εκπαιδευτικών δραστηριοτήτων δομείται με τη θέσπιση συγκεκριμένου μαθησιακού στόχου, για την επίτευξη του οποίου επιστρατεύεται η διατύπωση προβλέψεων για συγκεκριμένα ερωτήματα, ο σχεδιασμός και η υλοποίηση πειραμάτων, η καταγραφή των αποτελεσμάτων τους, η σύγκρισή τους με τις αρχικές προβλέψεις και η διατύπωση συμπερασμάτων.


Το πρόγραμμα εφαρμόζεται στην τάξη του Νηπιαγωγείου. Η καινοτομία εντοπίζεται στην υλοποίηση της θεματικής ενότητας «Βιολογία – Περιβάλλον - Μουσείο», με κεντρικό θέμα τον Κύκλο της Ζωής των Φυτών. Τα παιδιά πρωταγωνίστησαν ως βιολόγοι, δουλεύοντας σε ομάδες. Αρχικά, προβληματίστηκαν γύρω από τον κύκλο της ζωής του φυτού. Στην πορεία, πειραματίστηκαν, φυτεύοντας και παρατηρώντας την πορεία ανάπτυξης. Τέλος, κατέγραψαν τα στοιχεία αλλά και τις καινούριες γνώσεις τους έπειτα από την υλοποίηση του προγράμματος. Το δεύτερο σκέλος του σχεδιασμού αφορά το κεφάλαιο «Φως – προϋπόθεση ανάπτυξης», όπου τα παιδιά ξανά με την ίδια μαθησιακή διαδικασία, μελέτησαν την ανάγκη των φυτών για φως. Συγκεκριμένα, συμμετείχαν σε ένα πείραμα κατά το οποίο παρατήρησαν για τέσσερις εβδομάδες την ανάπτυξη φυτών που τοποθέτησαν στο φως και φυτών που τοποθέτησαν στο σκοτάδι, ενώ όλοι οι άλλοι παράγοντες (π.χ. πότισμα) ήταν κοινοί και για τα δύο.

 

Θεματική Ενότητα:  
Αποικοδόμηση και Ανακύκλωση

               Η Ζούγλα Φανή στο 16ο Νηπιαγωγείο Πατρών, για άλλη μία φορά μέσα σε αυτό το χρόνο, εφήρμοσε το Πανευρωπαϊκό Πρόγραμμα Fibonacci στην τάξη του Νηπιαγωγείου. Αυτή τη φορά, το θέμα του προγράμματος αφορούσε την Αποικοδόμηση των απορριμάτων, και την Ανακύκλωση των απορριμάτων. Το πρόγραμμα ολοκληρώθηκε με μεγάλη επιτυχία, καθώς μέσα από την εφαρμογή της διερευνητικής διδασκαλίας και μάθησης που αποτελεί τη φιλοσοφία του προγράμματος, τα παιδιά έμαθαν για τον διαχωρισμό των σκουπιδιών σε φυσικά και τεχνητά, διέκριναν πώς η κάθε κατηγορία έχει δικό της κάδο, αλλά και πως τα σκουπίδια έχουν διαφορετική τύχη μέσα στο χώμα, ανάλογα με το υλικό τους. Φυσικά από την εφαρμογή του προγράμματος δεν έλειπε το κομμάτι των πειραμάτων, όπου τα παιδιά κλήθηκαν να θάψουν διάφορα σκουπίδια και στη συνέχεια να παρατηρήσουν πώς αυτά, με την πάροδο των ημερών, καταστρέφονταν ή έμεναν αναλλοίωτα... κι εκεί ήρθε ο προβληματισμός για εκείνα που δεν επηρεάζονται από το θάψιμο στο χώμα. Έτσι, προχώρησαν στο κεφάλαιο "ανακύκλωση", όπου τα παιδιά ήρθαν σε επαφή με τα ανακυκλώσιμα υλικά, τα οφέλη της ανακύκλωσης, αλλά βγήκαν και στο δρόμο ώστε να ενημερώσουν τον κόσμο γι' αυτήν! Φτιάχνοντας μια αφίσα με δικά τους συνθήματα, προσπάθησαν να διαδώσουν το μήνυμα της ανακύκλωσης για ένα καθαρότερο περιβάλλον. Τα λόγια όμως δεν μπορούν να περιγράψουν το πρόγραμμα... έτσι, σας προτείνουμε να δείτε τη συνολική δουλειά, μέσα από το βίντεο, στο οποίο καταγράφονται όλες οι διαδικασίες και τα στάδια του προγράμματος...!!


Πανεπιστήμιο Πατρών - Τμήμα Επιστημών 
της Εκπαίδευσης και 
της Αγωγής στην Προσχολική Ηλικία
Ο σχεδιασμός της διδακτικής-μαθησιακής
ακολουθίας έχει γίνει από 
Β. Ζόγκζα και Μ. Εργαζάκη. 
 
This project has received funding from 
the European Union’s Seventh Framework Programme
 



Από την υλοποίηση του προγράμματος αυτού μέσα στην τάξη του Νηπιαγωγείου, προκύπτουν πολύτιμα συμπεράσματα σε σχέση με την κατάκτηση της γνώσης μέσω της εμπειρίας, την ευρύτερη δημιουργική ανάπτυξη και κατάκτηση γνώσεων γύρω από τις Θετικές Επιστήμες, αλλά και την ευχάριστη για όλους εκπαιδευτική διαδικασία. Το πρόγραμμα αυτό μπορεί να προσαρμοστεί παράλληλα με το αναλυτικό πρόγραμμα της τάξης του Νηπιαγωγείου, καθώς η φιλοσοφία του παρουσιάζει ομοιότητες με το αναλυτικό πρόγραμμα του Νηπιαγωγείου (ΔΕΠΣ), συστηματοποιεί τη διδασκαλία των Θετικών Επιστημών στο Νηπιαγωγείο, στηριζόμενο στις ήδη υπάρχουσες γνώσεις των παιδιών, παράλληλα δε, ο τρόπος εφαρμογής του δεν διαταράσσει την ισορροπία και τη διαχείριση της τάξης του Νηπιαγωγείου.
Επιμέλεια βίντεο και φωτογραφιών: Συνοδινού Αφροδίτη






Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου